Tuesday 1 May 2012

Memancing santai di Kelong Raja - Part 1

Sabtu 31 Mac jam 5 petang, aku tiba di hadapan satu-satunya kedai pancing di kawasan Lukut. Memang dah set dengan Jijoi, Nazi, Ashok & Giri untuk bertemu di situ. Masing-masing baru first time nak mencuba memancing di Kelong Raja ni. So, agak excited lah semuanya.

Setibanya kami di jeti, air masih surut. Menurut boatman, tiada masalah untuk keluar ke laut walaupun air masih surut. Kami pun mulalah memunggah naik barang2 yang dibawa ke atas bot. Bot ini perlu keluar lebih kurang 1km mengharung anak sungai yang sempit sebelum keluar ke laut Selat Melaka.

Kelong Raja ni ada 2 buah. Sebuah betul-betul menghadap Jimah Power plant dan sebuah lagi agak jauh dari power plant tersebut. Mr Raja memberitahu yang agak kurang sesuai memancing di kelongnya masa air besar. Ini kerana ketika itu arus akan membawa air panas dari power plant menyebabkan ikan2 menjauhi kelongnya. Masa kami pergi ni consider air tak besar sangat. Harap2 adalah hasil untuk kami bawa balik nanti.

Baru saja keluar ke kawasan pantai, tiba-tiba bot terhenti tak boleh bergerak ke hadapan. Rupa-rupanya tersangkut dalam lumpur sebab air masih cetek. Lebih sejam juga kami menunggu untuk air pasang sedikit. Akhirnya Jijoi dan Ashok turun menolong Mr Raja dan pembantunya Appu untuk menolak bot. Memang tak dalam pun air masa ni.

Terima kasih pada Ashok dan Jijoi yang sanggup turun menolak bot
Dah dekat senja baru kami tiba di kelong ni. Kelong ni ada 2 bilik, 1 kawasan dapur dan 1 toilet kayu. Kelong ni boleh memuatkan sehingga 15 orang kata Mr Raja lah tapi kitorang 6 orang pun dah rasa penuh pancing kelliling kelong. Kami dapat kelong yang betul-betul sebelah Jimah power plant. Kelong satu lagi pun dah ada geng pemancing dari KL yang dah sampai lebih awal.

Bila selesai saja memunggah barang, masing-masing terus set-up pancing. Mana taknya, dah tak sabar nak menaikkan ikan di sini. Apa-apa hal pun, aku layankan nasik dulu. Maklum la dah kebulur rasanya perut ni. Nasib baik dah siap bawak nasi, kari ikan barracuda hasil pancingan Jijoi dengan sambal sardin. Masing-masing khusyuk mengadap nasik pulak.

Lepas makan, apa lagi masing-masing menunggu ikan makan lah pulak. Lebih kurang jam 8 malam, tiba-tiba joran aku melendut. Wah, agak kasar rasanya ikan yang merenggut umpan umpun-umpun ni. Akhirnya aku berjaya menaikkan seekor gemang yang lebih kurang setengah kg juga beratnya.

Giri yang lebih excited melihat hasil pertama aku; maklumlah dia yang berasal dari Nepal mana biasa turun ke laut
Sekitar 9 malam, pancing Azizul yang berumpankan udang hidup pula dibaham oleh ikan tanda sebesar tapak tangan. Giri turut tak melepaskan peluang bergambar dengan ikan tanda. Agak2nya inilah pancing yang terjun ke laut malam tu…sadis wooo…baitrunner mahal tu boleh terbang lesap dilarikan ikan.

Bila member dapat ikan, aku pun sama excited la, bagi moral support

Giri turut tak melepaskan peluang bergambar dengan anak jenahak ini

Kami juga pasang bento (perangkap ketam), berumpankan ikan kembong. Malam tu dapatlah dalam 4 ke 5 ekor ketam.

Malam tu Nazi juga dapat seekor malong, dan macam biasa Giri yang excited nak bergambar. Mungkin nak hantar gambar ni kat awek dia di Nepal. Malam tu tak banyak sangat hasil yang kami dapat. Jadi, lebih baik layankan mata...tidur lah wei...

Sambungannya di Part 2....