Sunday 30 June 2013

Memburu tenggiri Sedili - Hari Kedua

Nampaknya Tekong begitu menepati masa. Tepat jam 4 pagi enjin dihidupkan dan bot mula bergerak ke destinasi unjam seterusnya. Perjalanan 2 jam tak terasa kerana rata2 masih lagi lena dibuai ombak. Lebih kurang jam 6:15 pagi, kami tiba di unjam untuk mencari umpan selar. Bila cahaya matahari mula terbit di ufuk timur, kami terus menurunkan apollo. Begitu banyak ikan umpan pagi ini untuk bekalan pancingan kami nanti. Kelihatan beberapa buah bot telah berada di lokasi yang sama untuk memburu tenggiri.

Seterusnya kami pun mula menurunkan umpan hidup dengan harapan tenggiri telah keluar mencari makan. Sofaz menghulurkan koyan berumpankan selar besar. Tak sampai 10 minit, umpannya telah disambar. Dengan cekap dan pantas, Sofaz menggulung tali koyannya dan akhirnya seekor tenggiri berskala 6kg ditewaskannya. Aku agak terkejut menyaksikan betapa cekapnya dia menggulung tali koyan tanpa memakai gloves. Kalau aku lah, mungkin dah habis luka2 tapak tangan menahan tarikan ikan.

Pagi ini masa ikan tenggiri frenzy agak singkat. Team kami juga mendapat double strike di mana umpan Rizal dan Mat Zain disambar serentak. Kelam kabut sekejap keadaan di atas bot. Rakan2 lain menggulung tali untuk memberi laluan kepada rakan lain menaikkan ikan.

Zul membantu Rizal membuka mata kail di mulut tenggiri
Lebih kurang jam 12:30 tengahari kami bergerak pulang ke jeti. Trip kali ini boleh dikatakan berjaya dengan hasil 13 ekor tenggiri, 1 ekor aruan tasik, 4 ekor todak, 2 ekor belitung dan ikan2 apollo.

Inilah tenggiri terbesar trip kali ini - hasil pancingan aku

Masing2 gembira dengan hasil tangkapan kali ini
Sesi mengagihkan hasil tangkapan
Tugasan paling berat - memotong aruan tasik untuk di bahagi 7

Aruan tasik masak tiga rasa, terbaek!!
Keseronokan menewaskan tenggiri memanggil2 kami untuk kembali ke Sedili. Insya-Allah ada rezeki kami akan ke sana lagi nanti.