Saturday 7 May 2011

Memancing di pantai PD

Minggu lepas aku ada try mancing pantai di PD. Ada ke sesaper yang tak tau PD kat mana? Dari Seremban lebih kurang 45 minit jugalah nak sampai ke sana. Aku biasanya tak plan pun bila nak mancing di PD, maklumlah agak dekat dengan rumah. Modal pun takde lah banyak sangat mancing pantai ni. Takat kena siapkan perambut, beli ais sikit dan udang basah, modal semua dalam RM10 la. Isi minyak keter RM10, dah lepas pergi-balik PD. Ikut la jalan Mambau-Lukut-PD, takde toll. Biasanya aku kalau mancing terjah aje ni agak ada 'ong' banding dengan kalau plan beriya-iya.
Ikan kedua yang aku dapat malam ni

Close-up....ikan kunyit rupanya, iaitu sejenis ikan karang

Sejenis spesis kerapu yang aku dapat mula-mula tadi, tak sempat ambik gambar masa mancing sebab excited sangat dapat ikan yang agak besar kat tepi pantai PD ni
Kerapu dimasak sweet and sour, ikan kunyit digoreng, baki udang yang dibuat umpan dah jadi rencah sayur
Aku sampai masa tu dalam pukul 9 malam, air baru je mulai pasang. Memang timing baik punya ni untuk mancing pantai. Cuma air sederhana besar, kalau air besar biasanya lebih banyak ikan besar yang menghampiri pantai katanya....wallahu'alam...tengoklah rezeki macamana malam ni.

Masa mula-mula melabuhkan pancing ni, ada juga getuan-getuan kecil tapi takde pulak yang merenggut umpan dgn betul-betul. Bila pancing digulung, umpan habis. Mungkin jugak anak-anak ikan yang menarik umpan aku ataupun ketam yang pandai mencuri umpan.

Dalam setengah jam aku mancing, tiba-tiba ada getuan yang agak kasar dan pancing ku melendut, direnggut ikan! Aku pun apa lagi terus menyentap joran yang belum sampai setahun umurnya itu dan terasa tarikan ikan di hujung sana. Agak kuat juga mainan ikan ni, terasa keseronokan menaikkannya. Aku memancing dari atas jeti yang didirikan oleh MPPD di tepi pantai berdekatan bangunan MPPD juga. Mulanya agak cuak juga, takut-takut ikan terlepas sebelum sempat dinaikkan, tapi mujur rezeki berpihak pada aku, dapatlah aku kerapu berbintik kecil yang agak kasar saiznya ni.

Menurut pemancing-pemancing yang berada berhampiran, di hadapan jeti ini memang merupakan kawasan karang. Oleh itu pemancing juga perlu berhati-hati membuat balingan kerana batu ladung mudah tersangkut pada karang. Batu ladung mahal tu bro, dah tak dapat yang 80sen, kurang-kurang RM1.40 seketul. 

Esoknya dapatlah aku makan kerapu sweet and sour yang segar dari lautan, pergh...manis, lembut dan segar isinya.....Aku dapat inspirasi masak kerapu ni dari blogger masak-masak yang popular dan aku dah lama jadi silent reader..iaitu en ah mat gebu....aku ingat aku pun nak jadi follower cik mat, supaya senang aku nak dapatkan tips-tips memasak...

12 comments:

  1. waaa panjangnya....nak baca...ini blog baru ye....kuatkan usaha...dalam dunia blog.....ok

    ReplyDelete
  2. itu bukan ikn kerapu lah kwn...itu ikn kaci....

    ReplyDelete
  3. Sya nk ajak awk memancig d kuala lukut dgn bot sya mo ka? tak payah bayar pun...tp ada syarat2 nya;1.tepati masa 2;bwa life jacket sendiri 3;ikn yg tak mo mkn kasi lepas kembali ke laut....kalau mo tinggal no contact....salam

    ReplyDelete
  4. itu bukan kerapu bro.macam kaci je

    ReplyDelete
  5. Mana tempat tu bagi la lokasi betul2.

    ReplyDelete
  6. slm..sy ni br pndh ke sendayan dulu duk kt labuan..klu blh nk kenal2 lah sape2 geng mancing yg der pot mancing kat area seremban ni..klu der sape roger2 lah..0125305516 amirol

    ReplyDelete
  7. slm,skg time cun utk turun mmncing geng,ahad minggu lps dan sabtu bru2 ne turun hasil dkt 4kg lbih juge..tp campur² le ikannye..puas hati.

    ReplyDelete
  8. salam bro...
    lukut belah mane mancing yg best.
    jgn asik gelame jeer...
    tp ana suko mncing pantai

    ReplyDelete