Sunday 23 December 2012

Trip Pulau Jarak - 18 hingga 20 Disember

Minggu lepas akhirnya aku berjaya mengikuti trip memancing di perairan Pulau Jarak. Jumlah pemancing 10 orang, dan pakej 3D2N = RM450 per pax. Bot yang kami naiki memang bersih dan selesa. Makan tgh hari & makan malam pun sedap. Cuma pada aku, hasil agak kurang memuaskan. Antara hasil yang dapat aku naikkan ialah jenahak, mayung & siakap batu @ pecah periuk. Aku ternampak siakap batu berenang hampir dengan permukaan. Cepat-cepat aku cangkukkan hirisan ikan segar & layangkan pancing ke arah siakap tu. Apa lagi, terus dihenjutnya pancing aku tu.

Malas nak cerita panjang, layan aje lah gambar2 yang sempat aku tangkap.

Jenahak yang membaham umpan sotong

Awak2 bot dengan hasil tangkapannya, ibu kerapu

Rizal dengan jenahak yang merenggut umpannya

Aku sempat posing dengan ibu kerapu yang dipancing awak2

Keseluruhan hasil tangkapan kami - jenahak, mayong, tenggiri, pecah periuk, ikan2 apollo
 Kesimpulannya, jika nak menduga perairan Jarak, kenalah buat preparation yang betul. Batu ladung sekurang-kurangnya satu kilo beratnya. Ini kerana arus yang deras dengan kedalaman lebih 80 kaki. Kalau tak, berlaku lah fenomena tarik menarik antara sesama rakan pancing lain, kes tali terbelit sesama sendiri.

Mayong dimasak asam pedas campur sawi jeruk & daun kesum, terbaek...

No comments:

Post a Comment