Tuesday 1 March 2011

Gambar-gambar hasil pancingan terbaru

Tarikh: 20 Feb 2011 bersamaan 17 Safar 1432H
Lokasi: Sg Timun, Melaka

Perjalanan dari Seremban bermula seawal 7 pagi. kami tiba di Kg Sg Timun dalam 8:30 pagi, itupun singgah bersarapan dan membeli ais dalam perjalanan ke mari. Aku terus menelefon boatman memaklumkan yang kami telah tiba.

Aku pun terus setting pancing, sambar umpan cacing dan menebing dari pengkalan boat, sementara nak menunggu boatman gi sarapan dan prepare apa yg patut. Dalam setengah jam, ada pulak yang menyambut...
rezeki pertama pagi ni.

Tapi itulah, tujuan aku harini nak mancing ikan, memang langsung takde pancing udang dalam koleksi peralatan mancing aku. Dah rezeki, aku ambik ajelah udang ni. Kat sini kalau nak udang fresh, boleh beli RM50 ~ RM60 sekg, ikut size. Boatman aku tu ada bisness jual udang fresh jugak, masyuk tu...

Dah dekat pukul 10 baru kitorang gerak naik boat menuju ke arah muara, mencari port2 yang sesuai untuk mencuba nasib. Nampaknya pagi ni Boatman aku juara, ikan sembilang aje naiknya, 4 ekor total. Aku dok menung tunggu ikan makan tapi tak ada pulak.

Dalam 12:30 tgh hari kami berhenti makan kat area jambatan Sg Linggi. Cuaca panas, aku order ABC la. Makan nasik dgn lauk asam pedas, ayam goreng lagi...sedap betul rasanya. Lepas makan kitorang sambung lagi agenda mancing.

Belah petang ni, aku banyak jugak dapat hasilnya. Nanti aku upload lagi gambar. Masih terkial2 ni, maklum la baru lagi nak berkenal mesra dengan blog ni.

Walaupun kecik je ikannya tapi puas hati melayan gerut2 ni

Ikan bulan/ terubuk sungai - boatman aku 'menyumpit'; guna pelampung, umpan udang pasar

Aku dapat jugak sembilang seekor, dah selamat dimasak asam pedas

Boatman aku yang mengamalkan cash and release untuk baby senangin ni
(Sebenonya, ikan ni terlepas masuk semula ke sungai...moga ia jadi lebih besar & membiak)

Dah dekat senja, pancing ikan tapi dapat si sepit biru...rezeki ni...

Menjelang senja, kami kembali ke pengkalan dan sangat berpuas hati dengan rezeki yang diperolehi hari ini. Keletihan terubat bila dapat menikmati keenakan ikan dan udang segar hasil pancingan sendiri.

Hasil pancingan sehari di Sg Timun - gerut2, tanda, gelama, sembilang, udang, ikan bulan

Sesiapa berminat untuk trip mancing di Sg Timun, bolehlah contact aku. (Yus 019-6563142)